Aquest cap de setmana et proposem… | Borejant el barranc de la Canal

Aquest cap de setmana et proposem una ruta senderista a partir de la qual es pot contemplar el que és sense dubte, una de les zones muntanyoses més boniques del nostre terme: el barranc de la Canal. Les diverses pintures rupestres, coves i murs de bancal són una evidència que l’home, des dels seus inicis, s’ha fixat en aquesta zona.

És tracta d’una ruta circular d’uns 11km que té com a punt de partida i tornada el passeig del Calvari.
A l’encreuament del Calvari, seguirem el camí de la Coma. Arribarà un moment en que aquest camí finalitza, donant pas a una senda que boreja totes les casetes de la Coma.

Una vegada deixades enrere les construccions la senda s’ompli de vistes meravelloses de la vall, quan més alt millor. També es poden contemplar les empremtes d’un incendi. Afortunadament els incendis formen part del cicle de les muntanyes i es pot obervar com les plantes renaixen de les cendres.

L’incendi va esborrar en algunes zones la marca de la senda. No obstant, amb el pas del temps i les petjades dels senderistes, la ruta va tornant-se a marcant. A poc a poc les vistes deixen a un costat la vall de Pego i donen pas a l’Atzúbia.

La senda dóna al camí del Xillibre, mitjançant el qual també arribem al Camp de Tir. Seguirem aquest camí asfaltat i a 1km més enllà de les instal·lacions de caça, ens trobarem amb dos encreuaments. El primer, en direcció a l’Atzúbia, i el segon en direcció a la vall d’Ebo. En aquest segon es troben senyalitzades les diverses rutes senderistes que d’allí partixen. Nosaltres continuarem en direcció Ebo-Figuereta-Xillibre.

Es tracta d’un camí de terra, des d’on s’inicien els naixents del barranc de la Canal. En aquesta via pecuària, anomenada segons les fonts com Assagador del Figueralet o Vall d’Ebo, destaca el corral de la bassa. Seguirem aquest camí fins que ens aparega una senda. Des d’aquesta direcció, no està molt ben indicat per on s’inicia la senda. Així que quan estigueu per la zona, fixeu-vos bé!
D’ací endavant, deixem la zona de camins i ens endinsem en una senda de gran bellesa i ben senyalizada. En aquesta zona, es poden encara contemplar antics bancals d’almelers. Com a dada curiosa, comentar que la majoria d’almelers van sobreviure a l’incendi.

A poc a poc, la senda ens durà per la cara oest del Xical. Anirem junt al barranc, i a mesura que anem descendint d’altitud, la vegetació cada vegada serà més frondosa. És una zona amb molta humitat. Destaca que fins a les zones més empinades del barranc, són zones de foies, que ens fa pensar en temps passats. Com podreu comprovar, estarem en una de les zones més boniques del terme.

El barranc que estem travessant finalitza (o s’inicia, depenent de com ho mires) en la Cova Blanca.  A partir d’ací començarem a pujar el Xical borejant-lo per la cara del barranc, seguint la mateixa senda, que està ben senyalitzada.

NOTA: Aquesta ruta s’unix amb la ruta cap a la Figuereta. No està senyalitzat amb cartells però si està la senda, a l’altura de la senyalització de la Cova Blanca.
En arribar al cim del Xical, deixarem enrere, a la muntanya que es troba a les nostres esquenes, la Cova Negra. En el cim es troba un característic corral, lloc ideal on pegar un segon mosset.

A partir d’aquest moment començarem a descendir cap a Pego. Per baixar no és que estiga molt ben senyalitzat però no hi ha cap pèrdua. La senda seguix el curs de l’aigua.

La senda desemboca en un camí privat el qual seguirem fins arribar a l’encreuament del Calvari. Oficialment la ruta creua entre les revoltes del camí. No obstant, a causa de l’incendi, aquesta es troba en mal estat. Amb arbres que tallen el pas.
El camí ix a l’Assagador del Pouet de les Coves, que boreja el Barranc de l’Horta. Des d’ací ja arribem al Calvari. Punt on havíem iniciat aquest recorregut.

CapturaPots descarregar-te la ruta accedint a Wikiloc

Bon cap de setmana!

T’agrada aquesta secció? Coneixes algun tresoret o ruta de Pego i les Valls que vulgues que fiquem en valor? Fes-nos-els saber deixant-nos un comentari.

2166 Visites

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.