Pego commemora els 80 anys de la rendició nazi visitant Mauthausen i recordant els 5 pegolins republicans deportats i assassinats al camp d’extermini nazi de Gussen

Del 9 al 12 de maig, coincidint amb les jornades de record i reconciliació en honor a les persones que van perdre la vida en la II Guerra Mundial instaurades per l’ONU i, amb l’acte commemoratiu de l’alliberament del camp per part dels exèrcits aliats, organitzat per l’Amical de Mauthausen, un grup d’alumnes de l’IES Enric Valor de Pego, viatja fins a Àustria per conéixer de primera mà els indrets de l’horror nazi.
__________________

El 8 de maig de 1945 les armes a Europa van emmudir. Es donava per finalitzada la II Guerra Mundial després de la rendició nazi. Per això hui se celebra a Europa la fi del conflicte més mortífer de la història. De fet, la capitulació es va dur a terme en dos fases, però es va celebrar de manera immediata en molts països de tot el món que no estaven directament implicats. Uns dies abans, el 5 de maig de 1945 el camp de concentració i d’extermini de Mauthausen va ser alliberat pels exèrcits dels països aliats.

El primer diumenge de cada mes de maig, l’organització internacional Amical de Mauthausen, constituïda per exdeportats de diferents països del món, amb el suport de la majoria de governs d’aquests països, realitza un acte commemoratiu de l’alliberament del camp per part dels exèrcits aliats. Una crida a mantindre la memòria col·lectiva i treballar cap a la construcció d’un futur en pau.

Per no oblidar el que va passar i per a evitar que es torne a repetir, però també per a recordar els 5 pegolins republicans deportats i assassinats al camp d’extermini nazi de Mauthausen-Gussen, des de 2018 una representació pegolina viatja fins a Àustria, si no tots els anys, cada dos o tres anys, per a estar present en els actes commemoratius de l’alliberament dels presoners del camp de concentració de Mauthausen-Gusen en el Memorial Krematorium KZ Gusen.

Este espai, inaugurat el 1965 gràcies les aportacions econòmiques de diverses organitzacions internacionals de supervivients, està erigit al voltant del forn crematori del camp d’extermini que s’havia conservat. La seua finalitat és «mantindre vius, en la consciència col·lectiva, la història del camp de concentració de Gusen, el record de les seues víctimes i la responsabilitat dels perpetradores i espectadors», expliquen.

Allí, des de 2018, hi ha una placa que recorda els 5 de Pego: Vicent Sendra Escrivà, José Server Morell, Pascual Franqueza Alentado, Andres Sendra Morell i Carlos Sendra Sendra. Una placa on es pot llegir: «No hem arribat a temps per a salvar-vos la vida, però sí de rescatar la vostra memòria».

Enguany es torna a visitar. Un viatge encapçalat per l’alcalde de Pego, Enrique Moll, però també amb una important representació d’alumnes de l’IES Enric Valor que estudien l’assignatura d’ ‘Història del món contemporani’ i que tenen l’oportunitat de conéixer en primera persona llocs que han marcat esdeveniments claus per a Europa i el món, per això també els acompanya el professor de Geografia i Història Rafa Frasquet. El seu desplaçament fins allí el poden fer gràcies a l’Ajuntament de Pego i a l’Amical de Mauthausen que sufraguen les despeses derivades del viatge.

En eixe viatge, visitaran Mauthausen-Gussen «on més de 100.000 persones trobaren la mort en l’infern nazi» i allí llegiran «uns poemes sobre l’holocaust escrits per víctimes jueves dels camps nazis com a mostra d’homenatge». A més, coneixeran el castell de Hartheim, «on les SS executaven milers de persones amb diversitat funcional», també pujaran «les escales de pedrera que els republicans espanyols pujaren amb pedres de 50 quilos al llom», un pes tan enorme que provocava que «molts presoners no aguantaren més i eren llançats escales avall», però per si era poc, «els nazis se’n burlaven anomenant-los paracaigudistes», han explicat a Ràdio Pego.

282 Visites
Hola!!