Pego participa esta setmana al programa europeu ‘Intercanvi entre Ciutats’
Fins a la localitat portuguesa d’Amarante, amb un paregut raonable amb Pego, s’ha desplaça una tècnica de l’Urbanisme de l’Ajuntament i la regidora de Projectes Europeus i Urbanisme. Fins dijous coneixeran com actua la població portuguesa en la gestió de l’aigua, la revitalització d’espais públics i la intervenció en indrets abandonats.
______________
La Iniciativa Urbana Europea, nascuda la primavera de 2023, presenta un programa transformador enfocat al desenvolupament de capacitats per a ajudar a les ciutats i els pobles de la Unió Europea a caminar cap a un desenvolupament urbà sostenible, a través, entre altres, de l’Intercanvi entre Ciutats o també anomenat City-To-City Exchange.
La demanda creixent d’esta iniciativa ha propiciat que, des de la Unió Europea es decidira oferir-la amb una convocatòria oberta de manera continuada. L’Ajuntament de Pego l’any 2024, a través de les regidories de Projectes Europeus i Urbanisme, hi va presentar el projecte titulat Re-purposing a building: revitalizing a town by transforming an old building into a co-working space (Rehabilitació d’un edifici: revitalització d’una ciutat transformant un edifici antic en un espai de cotreball), al que s’ha afegit Amarante (Portugal). Un projecte aprovat per a participar en esta iniciativa europea.
Des d’ahir dilluns 19 i, fins dijous 22 de gener d’este 2026, una funcionària de l’oficina tècnica de l’Ajuntament de Pego i la regidora d’Urbanisme i Projectes Europeus, participen a Amarante, en un intercanvi de bones pràctiques.
Les jornades compten amb l’experiència del personal de l’administració portuguesa, però també amb la presència d’una veu de la Unió Europea experta en la matèria. Esta permetrà reforçar els coneixements sobre com desenvolupar una bona i eficient gestió de l’aigua. Així mateix, s’abordarà com implantar accions efectives per a revitalitzar espais públics i intervindre en espais abandonats per a dotar-los d’una nova vida i que tornen a formar part activa del municipi. Este és de fet, l’esperit últim de la convocatòria presentada el 2024 per Pego, que duu per títol, recordem: Rehabilitació d’un edifici: revitalització d’una ciutat transformant un edifici antic en un espai de cotreball.
Amarante com a soci
La localitat portuguesa d’Amarante és la companya de viatge en esta Iniciativa Urbana Europea perquè té moltes similituds amb Pego. Coincidixen amb el nombre d’habitants, l’orografia, la problemàtica amb l’aigua i la seua gestió. Per això, des de la regidoria de Projectes Europeus i Urbanisme es va considerar que era el poble idoni en el que fixar-se. Estes jornades d’intercanvi serviran de base per a conèixer les bones pràctiques utilitzades a l’administració local portuguesa i poder-les replicar a Pego.
Si tot va com està planificat, la Unió Europea podria finançar el desenvolupament d’algunes de les accions tractades durant les jornades City-To-City Exchange, per a implementar-les al municipi i aconseguir una millora en gestió de l’aigua, revitalització d’espais públics i intervenció d’espais abandonats.