L’obra ‘Autopia’ de Keke Vilabelda Montalt, premi Vila de Pego del XXXIV Certamen Nacional de Pintura

La menció especial ha recaigut en l’obra de Raúl Gil Rodríguez, ‘Invierno’. Les obres finalistes han estat les de Daniel Garcia Moragues, Luís Pérez Igualada, Tomás Mendoza Arracó i Felipe Fuentes Alférez. De la mostra d’obres presentades el jurat extrau que els i les artistes pictòrics actuals estan tendint cap a la figuració i el joc amb les tecnologies més avançades.
Cap a les 14’30 hores el jurat del XXXIV Certamen Nacional de Pintura Vila de Pego ja tenia llest el veredicte que assignava el Premi Vila de Pego, dotat amb 6.000 euros, a l’obra ‘Autopia’ de Keke Vilabelda Montalt. Els membres del jurat han estat Roman de la Calle, exdirector del MUVIM després de la censura del Consell a l’exposició fotogràfica del resum de l’any organitzada per la Unió de Periodistes Valencians, crític d’art, Catedràtic d’Estètica de la Universitat de València i President de l’Acadèmia de Sant Carlos de València; Juan Àngel Blasco Carrascosa, crític d’art i Catedràtic d’Història de l’Art de la Facultat de Belles Arts de València; Horacio Silva Sebastian, artista plàstic i Juan Ramón García Castejón, artista plàstic, junt a la regidora de Cultura, Elvira Ciurana, qui ha presidit el Jurat.

El portaveu del jurat en aquesta ocasió, Juan Àngel Blasco Carrascosa, ha destacat de l’estil de l’obra guanyadora que “es tracta d’una de les línies d’investigació plàstica actuals que consisteixen en partir de fotografies de la realitat que després són tractades pictòricament, és a dir, és una mena de mescla de pintura i fotografia, partint de la fotografia”. Subratllava Blasco Carrascosa que l’obra “està molt ben feta perquè des del pla més pròxim a l’espectador, que és la part de baix, al més llunyà, hi ha una gradació de tons […] el que li dóna també un matís diguérem que poètic, romàntic, que en una estructura, que és la que representa d’autopistes i de carreteres, que és una cosa molt mecànica, molt freda, molt tecnològica i eixa mescolança entre el que és una certa poesia visual i l’estructura fèrria i de civilització també dóna un joc interessant que està molt ben resolt”.

A la tria de l’obra guanyadora, la menció especial -per a Raúl Gil Rodríguez per ‘Invierno’- els finalistes i els artistes seleccionats per a ser exposats, s’arribava després de fer una primera criba a les vora 70 obres presentades per a descartar les obres “que no consideràvem que tenien la qualitat suficient per a ser exhibides i al final hem resolt que l’exposició conste de 19 obres que representen els diversos estils contemporanis des de l’hiperrealisme més contundent fins a l’abstracció”, explicava Juan Ángel Blasco Carrascosa, qui també assenyalava que en l’exposició estaran “tots els conceptes i tendències pictòrics actuals representades”, puntualitzant que “sempre dins de la màxima que s’ha de tenir en estos casos que és la qualitat”.

El jurat ha destacat 6 obres entre les seleccionades “que tenien una qualitat especial, cadascuna a més d’un estil diferent” per a ser objecte de premi, continuava explicant el portaveu del jurat. Entre eixes sis, finalment, triaven ‘Autopia’ “per ser la peça més impactant i que té una comunicació visual més eficaç, pensant també en la col•lecció del Museu d’Art Contemporani de Pego; que pot entrar en garantia en eixa col•lecció que té ja un prestigi”.

Es deixa com a Menció Especial, el que vindria a ser l’antic Accèsit, l’obra de Raúl Gil Rodríguez, ‘Invierno’ perquè, explicava Blasco Carrascosa, el jurat ha considerat que “té una tècnica molt ben resolta i un misteri dins del ‘horror vacui’ que hi ha, que no deixa llum ni espai, però que dins d’eixe embull hi ha una poètica i un misteri especial i està ben realitzat tècnicament”.

“En conjunt queda el bon nivell de sempre que caracteritza al premi de pintura de Pego i pense que, per unanimitat del jurat, tant la tria dels sis finalistes com el premi i la menció, estan al mateix nivell que els anys passats, és a dir, que es manté el bon nivell, extraordinari dins dels premis que es fan en territori valencià”, concloïa el portaveu del jurat.

D’aquesta edició, una vegada estudiades les obres presentades, destacava el crític d’art Blasco Carrascosa “el fet de què cada vegada més els artistes actuals, les noves generacions, van orientant-se cap a una figuració que unes vegades és hiperrealisme fotogràfic i d’altres vegades una figuració més pictòrica”. En definitiva, comentava el portaveu de jurat, “una retornada a la figuració en contra de l’abstracció que pensen els artistes que eixe camí ja està massa triat o que té menys possibilitats de trobar nous punts d’investigació”.

Per la seua banda, la regidora de Cultura i presidenta del jurat, Elvira Ciurana, informava que aquest 2010 “ha sigut un any en què s’ha presentat menys gent de l’habitual”. Tot i això, destacava l’alt nivell de les obres presentades. Assenyalava Ciurana que l’artista guanyador ja va estar seleccionat l’any passat, contràriament al cas de la Menció d’Honor, que és el primer any que es presentava al Certamen Nacional de Pintura Vila de Pego. Apuntava la regidora de Cultura que amb el certamen pegolí, s’intenta “animar als artistes a què es presenten”. Així mateix, Elvira Ciurana desitjava poder tornar a restablir l’accèssit que fins fa dos anys es donava a la segon obra seleccionada però que per problemes econòmics es va decidir retirar l’any passat. Alhora recordava que el premi Vila de Pego té una dotació de 6.000 euros.

Les obres finalistes han estat les de Daniel Garcia Moragues, Luís Pérez Igualada, Tomás Mendoza Arracó i Felipe Fuentes Alférez.

Els artistes seleccionats per a completar l’exposició del XXXIV Certamen Nacional de Pintura Vila de Pego han estat: Inma Femenia, Cristina Bernardo Marí, Cristina Gamón Lázaro, Carolina Maestro Grau, Mercè Payà Espí, Kribi Heral, Lola Berenguer Suàrez, Juan Zurita Benedicto, Toni Costa Mengual, Pepi Sevilla Ruano, Paco Chika, Fernando Jiménez Fernández i Joaquin Real García.
26 Visites

Deixa un comentari