La Conselleria de Cultura adquirix una obra de la pegolina Inma Femenía

En total Cultura ha adquirit trenta-tres obres d’artistes de tot el territori valencià. Onze procedixen de les comarques de Castelló, nou de les d’Alacant i tretze de les de València. El Consorci de Museus farà exposicions per tot el territori amb les obres adquirides.

La Conselleria d’Educació, Investigació, Cultura i Esport ha adquirit trenta-tres obres d’artistes de tot el territori valencià, segons la proposta de la comissió d’experts conformada a este efecte i integrada per especialistes de reconegut prestigi en l’àmbit de la cultura. La inversió en art per part de Cultura de la Generalitat ha ascendit a 512.853,65 euros. S’ha adquirit una obra per artista.

S’ha valorat la qualitat de les obres i s’han aplicat també criteris d’equilibri territorial i de gènere en les adquisicions. D’esta manera, de les trenta-tres obres, setze corresponen a homes, quinze a dones i dues són de projectes col·lectius. Per províncies, onze artistes procedeixen de Castelló, tretze de les de València i nou són artistes de les comarques d’Alacant.

1414436866-_MG_0399Entre els i les artistes seleccionades de les comarques alacantines trobem a la pegolina Inma Femenía i la seua obra Spectrum Screensaver. En ella l’artista de Pego posa de manifest 1414436776-_MG_0393«fenòmens lumínics digitals amb què convivim diàriament i que ja hem naturalitzat, com són el moviment i les llums característiques dels salvapantalles d’ordinador reflectits en una paret». Imatges que apareixen i desapareixen, creades per a activar-se quan portem un temps sense manipular els nostres teclats.

1414437193-_MG_04021414437278-_MG_0401_grocLa instal·lació consistix formalment en sis monitors situats d’esquena a l’espectador que il·luminant la paret simulen un paisatge digital. Així, s’evidencia l’espai estètic en què convivim hui en dia. Un espai que està conformat per la tecnologia d’ús quotidià.

Inma-Femenia
Foto: Valencia city

Inma Femenía pertany, per edat, a una generació de creadors i creadores que han crescut amb el mitjà electrònic, el que ha permés que es mogueren amb desimboltura en l’entorn digital. És per això que la pegolina en la seua obra ha reflexionat sobre les relacions entre esta esfera i l’analògica, entre allò material i allò immaterial, donant a la llum un rol fonamental.

El desenvolupament de l’obra d’Inma Femenía té el seu origen en la investigació de la llum com a element primordial de la percepció humana que s’ha reflectit en la pintura al llarg de la seua història: l’experimentació de l’efecte d’un color sobre l’altre, la transparència, la veladura en la construcció dels volums, però sobre la base de suports físics diversos, des de lalumini al poliuretà, o projeccions sobre superfícies reflectores, generant efectes lumínics, rebots de llum, imatges que torna a captar en vídeo.

Així es pot afirmar que els mitjans amb què Inma treballa no són tradicionals, però els seus temes i les reflexions que desenvolupa a partir d’ells sí que tenen arrels profundes; cita com els fonamentals la llum i el color: «en ells trobe com es construïx l’evidència de la realitat, la percepció visual. La fixació per estos elements i l’evolució de la meua investigació és el que em porta a indagar com es transporten a la indústria cibernètica, que projecta altres dimensions reproduint un món que dissol les barreres de la realitat perceptiva tant física com virtual. És a dir, en el meu treball reflexione sobre com la nostra manera de percebre del món està condicionada per l’àmbit digital i viceversa. Finalment, portat a l’obra artística es percep una estreta relació de la matèria amb una aparença digital», explica l’artista pegolina.

La diversitat de propostes també és reflecteix en els diversos formats de les obres adquirides: pintura, escultura, instal·lacions, fotografia, vídeo, murals o tècniques mixtes.

Esta iniciativa permet crear una demanda agregada al mercat de l’art valencià, a través de la compra pública, i potenciar l’adquisició de reconeguts i consagrats artistes valencians alhora que apostar per la compra d’obres d’art de joves i incipients valors artístics del nostre territori per a, així, incrementar el patrimoni de la Generalitat.

A més, l’adquisició d’este fons artístic permetrà programar futures exposicions, coordinades pel Consorci de Museus, que recorreran tot el territori valencià. Unes mostres que aniran acompanyades de diferents programes de mediació, per a la divulgació i la posada en valor del nostre panorama artístic.

Gràcies a estes adquisicions, s’implementa una mesura del Pla estratègic cultural valencià 2016-2020 ‘Fes Cultura’, que busca territorialitzar l’oferta expositiva de les grans institucions museístiques.


Comissió d’experts per a l’adquisició d’obres d’art de la Generalitat

La comissió ha estat coordinada pel gerent del Consorci de Museus, José Luís Pérez Pont, i integrada pels següents experts en la matèria: Manuel Borja-Villel, director del Museu Reina Sofía; José Miguel García Cortés, director de l’IVAM; José Ignacio Casar Pinazo, director del Museu de Belles Arts de València; Román de la Calle, catedràtic emèrit d’Estètica de la Universitat de València; Nuria Enguita, directora de Bombas Gens Centre d’Art; Rosa Castells, conservadora del Museu d’Art Contemporani d’Alacant; Rosalía Torrent, directora del Museu de Vilafamés; María Marco Such, coordinadora d’exposicions de la Fundació General de la Universitat d’Alacant; Ester Alba, degana de la Facultat de Geografia i Història de la Universitat de València; Àngela Montesinos, presidenta de l’Associació Valenciana de Crítics d’Art; Pilar Tébar, vicepresidenta per Alacant de l’Associació Valenciana de Crítics d’Art; Paloma Palau, vicepresidenta per Castelló de l’Associació Valenciana de Crítics d’Art, i Ricard Silvestre, de l’Institut de Creativitat i Innovacions Educatives de la Universitat de València.

 

425 Visites

Deixa un comentari