Aquest cap de setmana et proposem… | Ruta a la Figuereta pel Xical i el barranc de les Coves

Arriba el bon temps i ja abellix pegar una volteta per la muntanya. Aquest cap de setmana et proposem una ruta senderista a un dels llocs més visitats pels senderistes pegolins, la Figuereta.

És tracta d’una ruta circular, d’uns 8km aproximadament, que iniciarem des del passeig del Calvari en direcció al Xical fins a la Figuereta, i tornarem pel barranc de les Coves.

Així que allà anem!

Recordeu que aquesta ruta la podeu trobar a l’aplicació Wikiloc, així que vos la podeu baixar al vostre mòbil i utilitzar-la.

Una vegada hem pujat el passeig del Calvari, seguirem el camí que voreja la fica tancada on es troba l’Ermita de Sant Joaquim i el Panteó dels Sala, i continuarem pel camí de les Coves.

Aquest tram es tracta d’una zona rústica dedicada al cultiu de la taronja majoritàriament, prou habitada amb casetes xicotetes on les famílies pegolines van el cap de setmana a fer-se la paelleta, entre d’altres. Hem de tindre en compte dos encreuaments importants per a no enganyar-nos i no haver de tornar enrere.

El primer encreuament es caracteritza per un abocador, on haurem de continuar tot recte. Més avant, ens trobarem un altre encreuament. El camí de la dreta ens duu al Xical, mentre que el de l’esquerre ens duu al barranc de les Coves, així com al centre d’escalada. Continuarem per la dreta.

A mesura que anem pujant d’altitut per aquest camí privat, deixarem avall les casetes i bancals i ens endinsarem en terreny forestal, on podrem contemplar unes vistes genials de la vall de Pego.

Arriba un moment en que deixarem el camí, per seguir una senda a mà esquerre que ens durà al cim del Xical.

Aquesta senda, passa per una zona molt propera al Penyot, amb una gran quantitat de pins cremats que evidencia el pas de les flames d’aquell 15 de maig de 2015.

La senda arriba fins el cim del Xical, a un replanell on es troba un característic corral i un pou, ambdós en runes. Aquest és un bon lloc on descansar, després de més de 2km de pujada.
La senda continua pel que podríem anomenar com la cara oculta del Xical, la zona oest de la muntanya. Es tracta d’una zona de foies, corrals en runes, coves… que ens recorden que, des de temps ancentrals, ací van viure els nostres avantpassats.

En arribar a l’encreuament amb la senda que ens duu a la cova Blanca i al Pla del Miserà i, a pesar que no està indicat, anirem en direcció contrària a aquesta, que ens durà a la Figuereta. (Seguint la direcció de la cova Blanca, trobem la ruta, en direcció contrària, com vam explicar en una publicació anterior, que voreja el barranc de la Canal).

D’igual manera, més avant quan ens trobem amb l’encreuament amb el barranc de les Coves, continuarem per la nostra senda fins arribar al nostre refugi.

Finalment i continuant amb la senda, deixant a la nostra esquerre el barranc de les Coves, arribarem a una pinada, on es troba el refugi de la Figuereta.

El refugi La Figuereta és una de les instal·lacions del Centre Excursionista de Pego, que forma part de la FEMECV (Federació d’Esports de Muntanya i Escalada de la Comunitat Valenciana). El refugi, situat sobre un macís calcari a uns 500 metres d’altitud en el terme municipal de la Vall d’Ebo, està habilitat per poder passar uns dies en la natura.

El refugi té una capacitat per a 30 persones i compta amb una llar per fer foc i torrar, una cuina, piques per escurar i dos banys. Al seu voltant compta amb una font amb aigua potable així com un mirador al Mediterrani amb taules on poder descansar baix l’ombra dels pins que l’envolten.

Aquest és un punt de partida o de pas de moltes rutes, com les variants de la PRV-53 cap a Ebo, o a Ambra.

Una vegada esmorzats, dinats o simplement descansats, ja podem tornar cap a Pego.
Tornarem per la senda on hem arribat i ens desviarem pel barranc de les Coves per l’encreuament que abans havíem topat.

Este últim tram de la ruta és de baixadeta. I una vegada deixem la zona plana de foies i ens endinsem en el barranc, la pendent augmentarà de forma descendent considerablement. S’ha d’anar molt en compte de no esbarar-se ja que la caiguda, en alguns casos, pot ser molt important.

No obstant, no hi ha pèrdua, ja que està ben assenyalada, tant amb marques de pintura, com amb pals de fusta al tractar-se d’una ruta homologada.

La senda finalitza a l’abeurador de les Coves, una zona de descans, molt castigada per l’incendi però sobretot pel pas del temps. Es caracteritza per tindre uns quants abeuradors, un pouet abandonat i un assut (xicoteta pressa) pensada per enmagatzemar l’aigua que venia pels dos barranquets que formen el Barranc de les Coves.

En este punt, es troben altres rutes, com la Travessia de Bodoix, que passa pel Castell d’Ambra, que ja vam explicar en una anterior publicació.

A partir d’aquest moment, entrem en el camí de les Coves, una via pecuària, que ens guiarà fins a Pego, i que no té cap pèrdua, ja que gran part d’aquest camí l’hem tocat a l’inici de la ruta.

Així que sols quedarà anar fins on vau deixar el cotxe a l’inici de la ruta, arribar a casa, dutxar-se i asseure’s còmodament al sofà per escollir les millors fotos que heu tret al llarg d’aquesta ruta i pujar-les a les xarxes socials.

Bon cap de setmana!

T’agrada aquesta secció? Coneixes algun tresoret o ruta de Pego i les Valls que vulgues que fiquem en valor? Fes-nos-els saber deixant-nos un comentari.

2685 Visites

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.